A Csácsbozsoki oktatás története
A Csácsbozsoki Iskola a Zalavári apátsághoz tartozott 1949-ig, mint katolikus elemi népiskola.
A göttweigi Diáriumban olvasható, hogy „ 1741-ben Csácsban nem volt tanító, alkalmasint iskola sem”. A rendes iskolai tanítás 1749-ben kezdődött.
Az 1778-as egyházi Visita csupán az egy szobából, egy konyhából és egy kamrából álló iskolaházról emlékezik”. Sajnos a helyéről nincs leírás.
1778-ban a tanító Tímár József „ki végzett, logikus, jól tanít, az éneklésben jártas, erkölcseire kifogástalan. „1816-ban a tanítólak és iskola egy födél alatt van. A tanítónak van egy szobája, egy konyhája, egy kamrája és istállója, újabban hozzáépült 30 gyermek számára külön iskolaterme”.
1816-ban új iskolaház épült, mely sövényből készült.
1861-ben új iskolalak épült a településen: „Van nagy tanterme négy ablakkal, a tanítónak két szobája a hozzátartozó helyiségekkel. Az iskola tanszerekkel bőven van ellátva”. Ez az iskolalak a mai plébániaépület helyén állt.
A csácsbozsoki tanítók névsora 1749 - 1910-ig:
A katolikus jellegű népiskolában a tanév tíz hónapig tart, a tannyelv magyar.
1907-ben a gyermekek száma megnő, szükség lenne egy új osztályteremre. Még ebben az évben Koller Miksa, zalavári apát egy harmóniumot vett az iskolának. A megnövekedett gyermeklétszám miatt szükséges volt az iskolafejlesztés és egy második kántortanító.
Az államosítás után új tanítók érkeznek az iskolába, Juhász Sándorné, Dr Vértényi Jenő és Nagy Júlia. Az igazgató Juhász Sándorné 1949-től 1978-ig.
1952-ben az államosítás következtében a plébániaépület átkerül a templom melletti iskolaépületbe.Aa Göttweigi Apátság által épített kastély és az 1912-ben átadott osztályterem, illetve az 1936 után hozzáépített kultúrterem lesz az oktatás helyszíne.
Az épület teljes felújításra szorult:
Az 1960-as évek végén nyílt meg a kultúrterem melletti helyiségben a József Attila Városi Könyvtár fiókkönyvtára, mely azóta bővült az iskolai részleggel. Fejlesztésként 1977-ben az iskolaépület mellé építették az úttörőparkot, és sportpályát, melyet az intézményt patronáló Zala Megyei TANÉP készített el.
Az 1970-es évek közepén a városrész robbanásszerű fejlődésnek indult, utcák nyíltak meg és ezzel az iskolai gyermeklétszám növekedésnek indult. Az intézményt ekkor Csácsi Utcai Általános Iskolának hívták. Az intézményben a tanulók 80%-a az „őslakosok” és betelepültek, 20%-a roma kisebbség gyermekei voltak.
1978-ban Juhász Sándorné nyugdíjba vonult és az új igazgató Hatvani Dezső lett, aki Zalaszentmihályról érkezett.
Az épület további felújításra és átalakításra szorult (villanyrekonstrukció, központi fűtés stb.), a nehézséget az okozta, hogy minden átalakításra ki kellett kérni a Műemlékvédelmi Felügyelet véleményét a kastély műemlék jellege miatt. Bár terv készült a hetvenes évek második felében egy új iskola építésére, de a kivitelezés elmaradt. Jellemző az áldatlan állapotokra, hogy a tanulók három épületben tanultak. A szociális helyiség egy „pottyantós” WC volt 1989-ig, az is kint az udvaron (megyeszékhelyen !), mosdó a tornaszobában és a folyosón, ill. egy - két tanteremben volt.
1989-ben társadalmi munkában az iskola mögötti nyugati lejtőn elkészült a villanyvilágításos sí-és szánkópálya és a kézilabda pálya aszfaltozása. Komplex szociális blokk került átadásra és megalakult a Szent-Györgyi Albert DSE. 1990-ben megszűnt az úttörőcsapat és helyette megalakult az iskolai diákönkormányzat.
1992-ben az iskola új épületbe költözött. A nyolc tantermes, aulával szaktantermekkel ellátott épület már a kor igényeit kielégíti és 1993-ban bővült egy modern tornacsarnokkal.
Hatvani Dezső igazgató 1992-ben nyugdíjba vonult, az új igazgató Bényi Zoltán.
Az Izsák Imre Általános Iskola 20 éves története
Klapka Utcai Általános Iskola – Klapka Utcai Általános Iskola és Óvoda – Izsák Imre Általános Iskola és Óvoda – Izsák Imre Általános Művelődési Központ – Izsák Imre Általános Iskola
A csácsbozsoki új közoktatási intézmény épületének története az 1970-es években kezdődött ötlet szintjén. Zalaegerszeg gyors iparosodása, a betelepülő munkaerő igényének megoldására felgyorsult a városfejlesztés, vele együtt a közoktatási intézmény hálózat fejlesztése, bővítése. A terv jellemezte az akkori tömegiskolák külső, belső jellegét. A tökéletes szándék megvolt, de az is maradt a porosodó iratkötegek között.
A rendszerváltás után1990-ben készült el új helyszínnel a városrész Klapka Utcai Általános Iskolájának tanulmányterve.
Az akaratot tettek követték és 1992-április 21-én megtörtént az új épület műszaki átadása. Az intézmény terveit a Régió Kft. készítette.
1992. augusztus 31-én, ünnepélyes keretek közt Bogár Imre polgármester felavatta az intézményt, mely infrastrukturális szinten is európai színvonalat képviselt (az oktatás szintje már jóval megelőzte azt), további köznevelési-közművelődési feladatok fejlesztési lehetőségével.
Intézményükben is felvetődött a névadó választás kérdése. Maradjunk a hagyományoknál vagy „nézzünk körül a házunk táján”(Zalaegerszeg). A személy itt szunnyadt az ölünkben, méltósággal várva azt, hogy felébresszék csipkerózsika álmából. Izsák Imre Gyula!
Naponta közvetve találkozunk szellemi zsenialitásának termékével. (Megjelent publikációk és film: Izsák Imre Gyula élet 1994., A Gondolat tükre 1997., A Hold túlsó oldalán film és riport kötet.)
1994. február 21-én az intézmény Zalaegerszeg Megyei Jogú Város Közgyűlése határozata alapján ünnepélyes keretek közt vette fel Izsák Imre nevét születésének 65. évfordulóján.
Az ünnepségre eljött az Amerikai Egyesült Államokból a felesége, testvérei, rokonok. Andrew Izsak „fizikálisan” és lelkiekben itt egyesült édesapja nagyságával, ahol született.
Az új épület új szellemiség és új célok megvalósítását tűzte ki:
A szakmai munkát átható szellemi törekvések:
169-év gondolkodása, rendszerek múlása, ötletbörzék sokasága, akarata kellett ahhoz, hogy 1997-ben megnyíljon a Csácsbozsokon óvoda.
A tornaszobából lett az új igazgatási szárny és a földszinti kiürült helyiségekből az óvoda helyisége.
2004. március közepe, elsős beíratás, egy aranyos mosoly, furcsa, anya által támogatott lépések. Elkezdődött egy nem mindennapi integráció a normál közösségi térben. Ép értelmű, mozgásukban korlátozott tanulók integrálása normál közösségbe. Ez a hivatalos, szépen megfogalmazott szakmai feladat próbára tette a nevelőtestületet, fejest ugrottunk az ismeretlenbe, ebben a dologban partner volt a fenntartó.
Akadálymentesítés, szakemberek felvétele (konduktor, gyermekfelügyelő, az új pedagógiai szemlélet elfogadtatása, együttműködés a Mexikói úti speciális intézménnyel, hivatalos dokumentációk jogi rendezése stb.), és felkészülés a mindennapokra („a fény keresése az alagútban”). Nem volt egyszerű és meg vagyok győződve arról, hogy mind a nevelőknek, szülőknek, diákjainknak egy meg nem fogható önbecsülést, emberi tartást, lelki erőt, szakmai megerősítést és megújulást adott. Ezt igazolták az eddigi évek.
Még annyit fűznék hozzá, hogy a Dunántúlon a mi intézményünk, az egyetlen, aki ilyen súlyos testi fogyatékosságú tanulókat tanít és nevel együtt nem testi fogyatékos ép értelmű tanulókkal!
Köszönet a kollégáimnak, az intézmény minden dolgozójának, fantasztikus munkát végeztek!
Szintén 1995 szeptemberétől nyílt lehetőség arra, hogy elindulva az ÁMK-vá válás területén intézményünk kibővített funkcióként közművelődési szervezőt alkalmazzon.
A városrészben több emberöltőnyi idő óta jelen van a közművelődés. Színjátszó körök, hímző és varrótanfolyamok, amatőr zenekarok, téli esténként mezőgazdasági és egyéb előadások és még sorolhatnám azokat a tevékenységeket, melyeket az akkori tanárok vezettek munkaköri feladatként.
1998-ban a közművelődést, mint kibővített funkciót alapfunkcióként alapító okiratba emelték. Az iskolai könyvtár is nyilvános könyvtár lett, így a négy önálló intézményegység Általános Művelődési Központtá vált.
2002-ben az ÁMK részeként galériát avattunk - Dús László zalaegerszegi ma is élő festőművész nevét adtuk hozzá.
A másik legemlékezetesebb megnyitó Gábriel József 50. születésnapi jubileumi kiállítása volt.
Az elmúlt 20 év törekvéseinek és szakmai munkájának 180 fokos fordulatát hozta a 2011.évi CXC. törvény a köznevelésről, az eddig szerves egységként működő 4 szervezeti egység ismét 4 részre szakadt:
Bényi Zoltán
Melléklet:
Az intézményben dolgozó(ott) óvópedagógusok, pedagógusok és technikai dolgozók névsora 1947-től: